سه دلیل که چرا انیماتورها باید به تمرین Bouncing Ball مسلط شوند

ارسال شده در: مقالات | ۰
اولین تمرینی که هر انیماتور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، توپی است که به زمین می‌خورد و دوباره از سطح زمین بلند می‌شود، این تمرین را با نام Bouncing Ball می‌شناسیم. مقاله‌ی پیش رو توسط یکی از حرفه‌ای‌های صنعت انیمیشن به نام Ray Chase در وبسایت Animation Mentor نوشته شده است.

 

اسم Bouncing Ball را حتما شنیده‌اید و ممکن است آن را امتحان نیز کرده باشید، اما شاید سوالاتی از این قبیل برای تان پیش آمده باشد. چنین تمرینی مگر چقدر می‌تواند دارای اهمیت باشد؟ چرا بر روی این تمرین اینقدر تاکید می‌شود؟ اصولی که در این تمرین یاد می‌گیریم واقعا در کجا به کارمان خواهد آمد؟ مقاله‌ی پیش رو را تا آخر بخوانید تا به شما نشان دهیم که Bouncing Ball چیزی فراتر از یک تمرین مقدماتی انیمیشن است.

 

Bouncing Ball

 

چرا باید به تمرین Bouncing Ball مسلط شوم؟

 

Bouncing Ball بعنوان یک تمرین انیمیشن در ظاهر بسیار ساده به نظر می‌آید اما در حقیقت تعداد زیادی از اصول مهم در انجام این تمرین نهفته است. این تمرین در ساده‌ترین شکلش به شما اصول زمان‌بندی، فاصله‌گذاری، وزن، محنی‌ها، جمع‌شدگی و کشیدگی، جذابیت و … را آموزش خواهد داد. اما همانند هر انیماتور بلندپرواز دیگری ما دوست داریم سریع سراغ “کارهای جذاب” نظیر بازیگری، انیمیشن احساسات کارکتر و صحنه‌های شگفت‌انگیز مبارزه برویم. اگر اصول را نادیده بگیرید و بخواهید ره صدساله را یک شبه طی کنید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در پاسخ باید گفت که با انبوهی از ناکامی مواجه خواهید شد، آن چه ساخته‌اید درست به نظر نخواهد آمد و کار به هیچ وجه دلچسب نخواهد بود.

 

یادمان نرود قبل از اینکه بتوانیم بدویم، باید راه رفتن را یاد بگیریم. این نکته برای هر تخصصی مصداق دارد.

 

حرفه‌ای‌ها همچنان از Bouncing Ball استفاده می‌کنند

 

این که ببینید این تمرین ساده چطور می‌تواند اصول حرکت پاها، سر و شکل کلی یک کارکتر باشد ممکن است باعث شگفتی تان شود.

 

حتی حرفه‌ای‌های دیزنی هم برای ساخت حرکات اولیه‌ی برخی از انیمیشن‌های شان از یک توپ استفاده می‌کنند. مثال زیر به خوبی نشان می‌دهد که چگونه انیماتور توانسته با استفاده از یک توپ ساده، کلیات حرکات این سکانس اکشن، زمان‌بندی، کادربندی دوربین و آماده‌سازی حرکات را قبل از انیمیت کردن کارکتر آماده کند تا بتواند به یک “حس” برای آن شات برسد. (ویدئوی زیر مربوط به انیمیشن Big Hero 6 می‌باشد و در ثانیه‌ی ۴۶ می‌توانید نحوه‌ی ساخت حرکات کلی را به کمک یک bouncing ball ببینید)

 

 

۱. حس زمان‌بندی (Timing) و فاصله‌گذاری (Spacing) را درک خواهید کرد

 

زمان‌بندی و فاصله‌گذاری مناسب یکی از اجزای حیاتی این تمرین است. اگر اندکی زمان‌بندی یا فاصله‌گذاری شما غیر دقیق باشد، وجهه‌ی نامناسبی از آن چه که قرار است بسازید را نشان خواهد کرد. ما می‌خواهیم که توپ طبیعی، دارای حس مناسب وزن داشتن، برگشت یا خاصیت فنری مناسب هنگام بلند شدن از زمین و کمان (arc) های بی‌نقص باشد. زمان‌بندی و فاصله‌گذاری سنگ بنای این خصوصیات است.

 

با وقت گذاشتن و رسیدن به تسلط کافی در تمرین های bouncing ball خواهید توانست اصول پیشرفته‌ی بیشتری را بیاموزید و آنها را در انیمیت کارکترهای پیچیده‌تر چه انسان چه حیوان به کار ببرید و هنگامی که می‌خواهید یک انیمیشن کارتونی یا واقع‌گرایانه بسازید حس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

 

هدف این نیست که بخواهید در مورد فرمول‌های ریاضی فکر کنید یا چرخ را از نو اختراع کنید، هدف این است که درک کنید که اوضاع از چه قرار است و سعی کنید ماهیت کار را درک کنید و آن را با تمام قدرت به مخاطب ارائه دهید.

 

باید بدانید که شما قرار نیست روابط ریاضی مربوط به فیزیک حرکت توپ را دوباره بسازید. در رابطه با حرکت توپ چه بخواهید افتادن از بالا یا غلتیدن روی زمین را شبیه‌سازی کنید، بایستی ماهیت و حس کاری را که bouncing ball انجام می‌دهد درک کنید. ما بعنوان انیماتور، رفرنس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و فیزیک آبجکت‌ها را هنگامی که در دنیای واقعی حرکت می‌کنند، مشاهده می‌کنیم، اما بعد از آن می‌بایست این اطلاعات را برگردان کنیم و راهی را برای ساده‌سازی آن برای مخاطب پیدا کنیم. بسیاری از مربیان ما در Animation Mentor و همین طور انیماتورهای مجرب این صنعت، نسبت به اهمیت این تمرین و اینکه اصولی که از آن یاد می‌گیرید چگونه در تمام دوره‌ی کاری تان مفید خواهد بود، یک عقیده دارند.

 

۲. کمان‌های مناسب، شروع و پایان خوب حرکت (Ease-In / Ease-Out) و اصول بیشتری را خواهید آموخت!

 

شاید در ابتدا متوجه نشوید اما با انجام تمرین bouncing ball در حقیقت با بسیاری از اصول پایه‌ای انیمیشن کار می‌کنید. همانطور که پیش‌تر ذکر شد هر زمان که شما bouncing ball را انیمیت می‌کنید، اصول وزن و همینطور زمان‌بندی و فاصله‌گذاری را به کار می‌برید. علاوه بر این اصل‌ها همچنین شیوه‌ی ساخت کمان‌های دارای جذابیت، چگونگی استفاده‌ی درست از ease-in و ease-out برای اصلاح حرکات، نحوه‌ی اثرگذاری جمع‌شدگی و کشیدگی برای کمک به نمایش حس وزن و ضربه، چگونگی فضاسازی مناسب برای اینکه مخاطب متوجه آن چه که اتفاق می‌افتد بشود و همینطور چگونگی تاثیر overshoot ها برای اضافه‌شدن آخرین ریزه‌کاری‌ها به کارتان را خواهید آموخت (overshoot: فرض کنید یک جسم قرار است از نقطه‌ی A به نقطه‌ی B برسد اما بعد از رسیدن به نقطه‌ی B قدری از آن عبور می‌کند و سرانجام بعد از چند حرکت نوسانی رو به کاهش در نقطه‌ی B متوقف می‌شود)

 

bouncing ball
با این تمرین نحوه‌ی حرکت اجسام روی مسیرهای منحنی و تفاوت در وزن را درک خواهید کرد.

 

اینجاست که می‌توانید درک کنید چرا bouncing ball یک تمرین عالی برای انیمیشن است و نیاز است تا همواره انجام شود. شروع و انجام این تمرین، بسیار ساده است و به مرور می‌توانید نکات بیشتری را از آن یاد بگیرید و به بهبود بخشیدن شان و پیشرفت ادامه دهید.

 

بعد از اینکه با نحوه‌ی کار تمامی این اصول با همدیگر آشنا شدید می‌توانید آنها را در شرایط پیشرفته‌تر نیز به کار ببرید. دوباره تأکید می‌کنم که شما از این اصول برای این که کارکترهای تان باورپذیرتر به نظر بیایند استفاده خواهید کرد.

 

در ادامه‌ی این راه نیاز خواهد بود که با کارکترها و اجسامی کار کنید که بسیار پیچیده‌تر از یک توپ ساده اند. این که بخواهید تمامی بخش‌های یک کارکتر را هماهنگ با یکدیگر انیمیت کنید شاید در ابتدا بسیار چالش‌برانگیز به نظر برسد اما باید بدانید که این تجربه‌ای است که باید آهسته و پیوسته کسب شود. پس از اینکه بیشتر و بیشتر به اصولی که در bouncing ball استفاده می‌شود مسلط شدید به یاد داشته باشید که آنها را در سایر انیمیشن‌های تان به کار ببرید.

 

شما می‌توانید تمام کتاب‌های آموزش انیمیشن‌سازی دنیا را بخوانید اما اگر در عمل این کار را تمرین نکنید، هیچ کدام از مطالب در ذهن تان باقی نخواهد ماند.

 

۳. متوجه خواهید شد که Bouncing Ball چیزی فراتر از یک تمرین است

 

هنگامی که با یک شات پیچیده‌تر سر و کار دارید و احساس می‌کنید که با یک مانع روبرو شده‌اید می‌توانید همیشه مطالبی که از انیمیت کردن bouncing ball آموخته‌اید را به خاطر بیاورید. قرض کنید در آینده‌ی کاری خود، کارگردان شما و همکاران تان را صدا می‌زند و از شما می‌خواهد تا یکی از شات‌های شاهکار احتمالی آینده را انیمیت کنید. کارگردان توضیح می‌دهد که در این شات، کارکتر اصلی قرار است از چند پله پایین بیاید. مشکل اینجاست که کارگردان می‌خواهد حرکات کلی را بعد از ظهر همان روز ببیند. چگونه با چنین ضرب‌العجلی روبرو می‌شود و همچنان می‌توانید کار قابل توجهی را ارائه دهید؟

 

اصولی که آموخته‌اید را به یاد بیاورید و از bouncing ball بصورت حساب شده بعنوان سنگ بنای این شات استفاده کنید. یک pose قابل توجه مناسب را به کارکترتان اعمال کنید و مفاصل ران را هنگام پایین آمدن از پله‌ها طوری انیمیت کنید که همانند توپ دارای حرکات نوسانی باشد، پاها را نیز به گونه‌ای انیمیت کنید که با مفاصل ران حرکت کنند (با این کار حس تحمل وزن را منتقل می‌کنید)، انیمیشن را اصلاح کنید و آن را ارائه دهید!

 

در بیشتر موارد حرکات bouncing ball را می‌تواند در مفاصل ران یک کارکتر در حال حرکت ببینید البته در یک شکل غیر اغراق‌آمیز. در حقیقت شما باید الگوی کلی حرکت توپ را در حرکت مفاصل ران داشته باشید. سایر بخش‌های دست و پا نیز باید از حرکت ران‌ها هنگامی که کارکتر حرکت اصلی‌اش را کامل می‌کند پیروی کنند. در این مقاله نگاهی گذرا به اصول کمان‌ها داشتیم و بنابراین اگر بخواهیم کمان‌های مفاصل ران را در این حالت بررسی کنیم، مسیر حرکت آن شبیه به bouncing ball خواهد بود!

 

bouncing ball
حرکت مفاصل ران که همانند bouncing ball است را می‌توانید ببینید

 

بنابراین اگر کارکتری داشته باشیم که از بلندی می‌پرد یا در حال افتادن از یک ساختمان باشد، همان تکنیک‌هایی bouncing ball قابل اعمال به این صحنه‌های پیچیده‌تر نیز خواهد بود.

 

شروع کنید به اشتباه کردن!

 

بله درست خواندید! شروع کنید به اشتباه کردن، یادتان باشد سخت نگیرید و قدری تفریح کنید. باور کنید یا خیر، انیماتورهای حرفه‌ای هزاران اشتباه انجام می‌دهند و ارزش آن چه را که از طریق این اشتباه‌ها یاد می‌گیرند، درک می‌کنند. این که چگونه به اشتباه‌های خود واکنش نشان دهید می‌تواند هنگامی که شرایط مشابه در کار واقعی پیش آمد، بسیار برای تان مفید باشد. زیاد خودتان را درگیر تمرینی که فکر می‌کنید “باحال” است نکنید. در عوض سراغ تمرین‌های ساده بروید و سعی کنید به بهترین نحو آن را انجام دهید. دلیلی ندارد که این تمرین‌ها را بیش از
اندازه پیچیده کنید. با اصول شروع کنید و کم کم سطح را بالا ببرید. در آینده متوجه تأثیر این کار خواهید شد.

 

در پایان به خاطر داشته باشید کار شما این است که بیننده را سرگرم کنید و احساسات و هیجان او را تحت تأثیر قرار دهید. خوش بگذرانید و از کاری که تولید می‌کنید لذت ببرید! شما بخش اصلی در جابه‌جایی مرزهای هنر و فیلم‌سازی هستید و تمام تلاش تان را بکنید تا نشان دهید که چه قابلیت‌هایی دارید. امیدواریم متوجه شده باشید که یک تمرین به ظاهر ساده مثل افتادن ناگهانی یک توپ، تمام اصول انیمیشن را یک جا در خود دارد. بنابراین می‌توانیم بگوییم که bouncing ball پایه‌ی تمامی انیمیشن هاست. خب، وقت آن رسیده که آن را تمرین کنید!

ارسال پاسخ