تفاوت مدلسازی هارد سرفیس با ارگانیک چیست؟

ارسال شده در: مقالات | ۰
در مقاله زیر تفاوت بین مدلسازی به روش هارد سرفیس و ارگانیک بررسی می‌شود. این مقاله نوشته‌ی Mark Masters و در سایت Digital Tutors منتشرشده است.
مدلسازی شامل دو بخش مدلسازی ارگانیک (Organic Modeling) و مدلسازی هارد سرفیس (Hard Surface Modeling) است؛ تفاوتی هم ندارد که از چه نرم‌افزاری استفاده می‌شود. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما فقط همین دو رسته مدلسازی وجود دارد!
به هر حال این دو رسته از مدلسازی با تعاریف بسیار زیادی همراه شده و تقریبا هر هنرمند سه‌بعدی تعریف متمایزی از تفاوت بین مدلسازی هارد سرفیس و ارگانیک دارد. یک هنرمند ممکن است این گونه تعریف کند که مدلسازی هر چیزی که ماشینی و ساخته‌ی دست بشر است هاردسرفیس و هر چیزی که جاندار است (مثل انسان، حیوانات، گیاهان و …) ارگانیک می‌باشد. هنرمندی دیگر هرچیزی که قابلیت ریگ و انیمیت شدن دارد را مدل ارگانیک در نظر میگیرد. شاید شما هم در طول تجربه‌ی کاری سه‌بعدی خود با برخی از این تعاریف متفاوت و بسیار زیاد برخورد داشته‌اید.
اما کدامیک از این تعاریف در مورد تفاوت بین مدلسازی هارد سرفیس و ارگانیک صحیح است؟ باید به این نکته‌ی مهم اشاره کرد که روش درست یا غلط برای تمایز بین این دو وجود ندارد، اما شما به عنوان یک مدلساز باید یک درک کلی از این دو رسته و تکنیکهای مختص به آن داشته باشید. همانطور که در بالا اشاره شد بسیاری از هنرمندان تعریف متفاوتی از هارد سرفیس و ارگانیک دارند، درست مثل اینکه روش کار
درست یا غلطی برای مدلسازی وجود ندارد و هر کس به شیوه‌ی خود کار می‌کند، بنابراین غیر قابل اجتناب است که هر هنرمند تعریف متفاوتی داشته باشد.

مدلسازی هاردسرفیس و ارگانیک

یکی از تفاوت‌های واضح این است که به مدل‌های ماشینی و ساخته‌ی دست انسان، هارد سرفیس گفته می‌شود. برای مثال نمایشگر یا تلفن همراهی که با آن این مقاله را میخوانید مدل هارد سرفیس است.
همانطور که از نام مدلسازی ارگانیک مشخص است به مدلسازی هر چیز ارگانیک و زنده، گفته می‌شود. خود شما، درختها و … . این نوع مدلسازی دارای سطوحی نرم ترند و لبه‌ها و گوشه‌های تیز کمتری دارند.
وقتی صحبت از مدلسازی هارد سرفیس باشد به دلیل وجود کلمه‌ی هارد (سخت) به گوشه های تیز و اشیائی با اشکال و زوایای تند فکر می‌کنید. شیئی مثل یک کاناپه ساخته‌ی انسان است با این وجود ساختار اکثر مبل‌های راحتی دارای زوایای تند و اشکال لبه‌دار نیست. اینجاست که برخی در تشخیص نوع این گونه اشیا دچار سردرگمی می‌شوند. با وجود اینکه این اشیا ساخته‌ی دست انسانند اما به خاطر ساختارشان
هارد سرفیس نیستند. پس با یک تفاوت دیگر در مدلسازی هارد سرفیس و ارگانیک آشنا شدید، بسیاری از هنرمندان به این دلیل، مدلسازی را بر مبنای مش‌های سازنده‌ی شیء دسته بندی میکنند نه بر مبنای اینکه ساخته‌ی دست انسان است یا خیر.
به عنوان مثالی دیگر یک سنگ را در نظر بگیرید، با وجود اینکه جسمی ارگانیک و طبیعی است اما به دلیل وجود زوایا و سطوح سخت و لبه دارش یک مدل هارد سرفیس است نه ارگانیک.

تفاوت مدلسازی هاردسرفیس و ارگانیک

حال تعریف دیگری را مرور می‌کنیم که در آن بر مبنای اینکه آیا یک شیء انیمیت میشود و چگونه تغییر شکل می‌دهد در دسته‌ی هارد سرفیس یا ارگانیک قرار می‌گیرد. برای نمونه اگر قرار باشد یک شیء انیمیت شود آن گاه آن را ارگانیک در نظر میگیریم و برعکس. یک ظرف یک جسم هارد سرفیس است اما اگر قرار باشد در انیمیشنی حرف بزند، حرکت کند و برقصد آنگاه یک جسم ارگانیک در نظر گرفته می‌ شود. این مساله به ساختار مدل برمی‌گردد، هر چیزی که قرار است انیمیت شود نیاز دارد که نوع خاصی طراحی شود تا تغییر شکلها به صورت مناسبی ایجاد شوند. با مش، توپولوژی و نوع اج‌های هارد سورفیس ممکن است کار در رندر نهایی شکل مناسبی نداشته باشد.
مانند ساختار مش یک مدل، که هارد سرفیس یا ارگانیک بودن مدل را مشخص می کند اگر مدلی به صورت نرم تغییر شکل بدهد مدل ارگانیک است.
یک ماشین اسپرت مشخصا ساخته‌ی دست انسان و دارای سطوح زاویه دار و هارد سرفیس است، اما اگر دقیق تر نگاه کنیم خواهیم دید که این ماشین از منحنی‌های نرم و قوس‌های متعدد تشکیل شده پس آیا  باید آن را مدل ارگانیک توصیف کرد؟
می‌بینید که تعاریف بسیار متفاوت از مدلسازی هارد سرفیس و ارگانیک می‌تواند گیج‌کننده باشد و بر مبنای محیط کار هنرمند ممکن است فقط یکی از این تعاریف ملاک قرار گیرد.

تفاوت مدلسازی هاردسرفیس و ارگانیک

گفته می‌شود هدف هر مدل این است که به ساختار مناسب و نزدیک به واقعی برسد. ممکن است یک هنرمند سه‌بعدی یک خودروی اسپرت را بر مبنای خصوصیاتش مدلی ارگانیک در نظر بگیرد اما هنرمندی دیگر آن را هارد سرفیس بداند. تا وقتی که همه موافق باشند که هدف نهایی مدلسازی، بدست آمدن شات مناسب است دسته‌بندی مدلها چه اهمیتی دارد؟
یکی از تعاریفی که من بیشتر استفاده می‌کنم این است که هر چیزی که طبیعی و زنده باشد مدل ارگانیک است. چیزهایی مثل حیوانات، انسان، درختان و … . ماشین، سلاح و عناصر معماری هم هارد سرفیس هستند. یک مدلساز معمولا در یکی از رسته های مدلسازی هارد سرفیس یا ارگانیک متخصص می‌شود. برخی روی اجزای محیطی تمرکز دارند و برخی دیگر روی کارکترها.
با توجه به چیزی که گفته شد، شما باید درکی قوی روی هر دو تکنیک مدلسازی داشته باشید. مهم نیست شما چگونه مدل خود را در این دو طبقه قرار می‌دهید، آنچه که مهم است این است که ساختار مدل مناسب باشد. شاید برخی بتوانند بگویند با توجه به اینکه هارد سرفیس، مدلی با سطوح سخت و زاویه دار است، یک توپولوژی به تمیزی مدل ارگانیک نیاز ندارد، اما مهم نیست که چه چیزی مدل می‌کنید شما به یک توپولوژی تمیز و مناسب نیاز دارید.
اگر آنچه که انیمیت می‌شود را مدل ارگانیک بنامیم پس به خاطر اینکه ظرف (مثال بالا) ناگهان شروع به حرکت و رقصیدن می‌کند به این معنی نیست که خصوصیات مدلسازی هارد سرفیس در این مدل به کار برده نمی‌شود.
شما چگونه این دو رسته را تعریف و از هم متمایز می‌کنید؟ نظر خود را با ما در اشتراک بگذارید.

 

کپی برداری از این مطلب فقط با ذکر منبع مجاز می‌باشد.

ارسال پاسخ